GP Německa F1 na vlastní kůži

Rok se s rokem sešel a vyrazili jsme na formule. Na následujících řádcích najdete některá fakta. použitelná pro budoucí cestu na Hockenheimring, ale hlavně povídání plné emocí a zážitků z tohoto skvělého výletu.

 

Fakta:
Oficiální název: FORMEL 1 - GROSSER PREIS SANTANDER VON DEUTSCHLAND VOM 20.- 22. JULI 2012 AUF DEM HOCKENHEIMRING
Vzdálenost z Prahy cca 500 km
Doba jízdy 4-5 hodin v podstatě jen po dálnici a vlastně pořád rovně
Trasa: Praha - Plzeň - Norimberk - Sinsheim - Hockenheim
Náklady: Lístky 100-500EUR + poplatky, nafta  cca 2500Kč, kemp 80EUR (auto + 3 lidi), občerstvení cca 25EUR (bratwurst nebo kafe na okruhu 3EUR), jídlo a pití jsme vezli, přecejenom v Říši tuzemák pro Fízla nevedou
Objednávka lístků: Přímo na stránkách okruhu, platba kartou online, potvrzení mailem, vyzvednutí lístků na okruhu bez potíží
Odjezd Kolín 20.7. 2012 - 21:00 - Příjezd do kempu vč hledání místa 21.7. 01:30m cesta zpět - odjezd 17:00, příjezd 23:30 (zácpa při odjezdu z okruhu cca hodinu)
Kempy okolo okruhu: Nejbližší přes dálnici cca 200metrů, ostatní rozházené okolo města do cca 3 kilometrů od okruhu

No a jak to všechno probíhalo?
Cesta z Kolína byla zcela bez potíží, s přestávkou na McDonaldův masterpiece BigTastyBacon a Rozvadově a pak už jen autobahn, většinu cesty neomezený a po půlnoci dojezd na okruh. Sjezdy nejsou nijak dobře značené a noční hlaedání volného kempu nebylo nic moc. No nakonec jsme zakotvili na C5, což vlastně nebyl kemp, ale právě posekané pole. Jediná služba provozovatele v podobě pár Dixiků, které svůj úkol vzdaly už nekdy ve čtvrtek. O to víc potěšil první kontakt s úředníkem, který dorazil ráno a hend začal řvát, že nemáme zaplaceno. Velmi ho překvapilo, že jsme se nechtěli hádat a prostě mu dali peníze.

Pak jsme se vydali na okruh a vše se dařilo na jedničku. Ušli jsme něco přes dva kilometry, ale pohodlně, po rovině, lesem. Na okruhu nás jasná navigace dovedla až k první bráně, která nás vedla už přímo na Mercedes tribunu. Později jsme zjistili, že na toto místo jezdí pravidelný shuttle bus od hlavní tribuny. Byl ale věčně plný. K Mercedes tribuně byl přičleněný v podstatě celý vnitřní prostor okruhu, do posledního centimetru využitý Mercedesem. Krásné překvapení, o kterém jsme předem vůbec netušili.

Bonus od Mercedesu
Hned u vstupu byla velká prezentace SLR klubu. Maybach 57S, pár AMG Géček a pak SLR, SLR, SLR, SLR Roadster, SLR 722, SLR Stirling Moss a další a další. Základní poznatek: SLS vypadá vedle SLR jako W212 vedle W221 - fajn, ale jen jedno je nej. Dále byl celý prostor pod tribunou velmi podobný tomu, co běžně vozí Mercedes do Ženevy - CLS SB 63 AMG, SLS GT3, C DTM, Concept Style Coupe a zcela vzadu - W196 v kapotované verzi! Nádhera!!! A to zdaleka nebylo všechno, ale to jsme měli zjistit později.

 

Sobota na trati a následný večírek

 V sobotu proběhly tréninky F1, kvalifikace, Poršáky a první závody GP2 a GP3. Od dob zákazu testování ve F1 je i v trénincích na trati pořádně živo. Na trať tak hned v prvních minutách tréninkových jízd vyrazili v podstatě všechny týmy a kroužili jako o život. To je zásadní změna od dob, co bylo testování a auta se šetřily na zbytek víkendu. Celý den se střídaly průtrže mračen s polojasnem a na trati tedy balo k vidění mnoho výjezdů mimo trať. Kvalifikaci vyhrál Fernando a Shumák byl třetí. Mé oblíbené McLareny se bohužel umístily na sedmém, resp. osmém místě. Dětské formule dokonce startovaly za safetycarem, a i tak nebylo v prvních kolech z aut nic vidět. V této chvíli jsme byli vděční za střechu nad hlavou, mimochodem na Hockenheimu je takových tribun jen pár. V pauzách mezi jízdami jsme si opět užili program od Mercedesu. Povozil jsem se se zkušeným rally pilotem v novém áčku po parádní trati. Šlo o verzi A250 s přeplňovaným dvoulitrem a 211 koníky. Jelo to opravdu pěkně a v rukách pilota dostávalo áčko dost zabrat. Mnoho tvrdých brzd vyvrcholilo parádní přetáčivým, ano, přetáčivým smykem. Šofér dokonce tvrdil, že za celý víkend nezaznamenali jedinou závadu. A to brzdy a spojky jen smrděly. Následovala jízda po terénním polygonu v G350 Bluetec. Nezapomenutelná je šoférova hláška: "To. co máš vedle sebe opravdu není šíbr."
Přesto že výsledky kvalifikace nebyly na velkou oslavu, vyrazili jsme do kempu s vidinou pěkného večírku. A ten se vydařil. Sestavili jsme gril, opálili flákotu a klobásky a se setměním vyrazili do víru dění ve středu kempu. Vybrali jsme si stánek s řízným elektrogemánským dýdžejem a zmarnily všechen alkohol v dohledu. S třetí ráno toho bylo dost a šlo se spát.

Neděle ve znamení bolehlavu
V neděli ráno začínal program na okruhu již po deváté hodině závody nižších formulí, ale ty jsme, stejně jako vloni, neměli jakoukoliv šanci dát. Na tribunu jsme se vyšplhali až něco po jedenácté a jistojistě to bylo tou výškou desátého patra, ale hlava bolela zle. Odjel se pěkný závod Porsche Supercup, plný strkanic a pěkného závodění. V pauze před finálním závodem F1 jsme se šli nakrmit a naposled projít hospitality Mercedesu. Poslední z testovacích míst byl tzv. ekostánek. Tam se lidi vozili různými elektro vozíky. K dispozici byla flotila Smartů, Áček E-Cell a Béček. U stánku byl vidět vztah návštěvníků 
k ekologii – bylo tam prázdno J. Dokonce když tam přijel chlapík s baterkovým Smartem, tak dlouho sháněl někoho, kdo s ním pojede. Jeho úsměv potom, co chytnul nějakého třsořitku, byl všeříkající. Nás se slečna zeptala, jaké auto nás zajímá, tak jsem se jí snažil vysvětlit, že nejblíž k autu tu má Béčko. Tou dobou jsem netušil, jak zajímavá volba to byla. Převzala si nás velmi milá kolegyně, která krásnou angličtinou ochotně povídala o Béčku. Měla odpověď na každou otázku. Po pár větách jsem si uvědomil, že toto není Béčko na baterky, ale něco zcela jiného. Šlo o prototyp na palivové články – verzi F-Cell. Auto má 100kW elektromotor se stálým převodem a tankuje 3,7 kilo vodíku do třech nádrží pod autem. Dojezd 400Km. V extrému využívá nejen elektriku z článku, ale i z malých baterek pod zadními sedačkami, které rekuperuje při brzdění. Slečna s drahým prototypem obkroužila tesovací trať vč. maximální akcelerace a pak nabídla, jestli bychom to chtěli řídit. Nemusela dlouho přemlouvat a seděl jsem za volantem. Pocitově jsem nezaznamenal jízdní rozdíl od klasického Béčka, ale zvukově to mělo blízko tramvaji na Evropský J.. Po dvou objedých kolech byl čas vrátit se na tribunu. Po cestě zpět jsme se nafomejtli k rozhovoru s Mikou Hakinnenem a Borisem Beckerem. Chlapci byli docela vtipní, Boris na otázku, jaký má v Golfu handicap, odpověděl, že ten mezi ním a golfovou holí. Závody byly krásné a dle předpokladu se Shumiho Mercedes propadal blíž a blíž k Rosbegově (startoval poslední) a Buttonův McLaren stoupal pořadím, až na finální druhé místo. Hamilton bohužel prorazil gumu a tak mohl jen dráždit Vettela tím, že ho předjel, i když měl kolo ztrátu. V předposledním kole Buttonovi odešly gumy a Vettel ho za Spitzkehre předjel s notnou pomocí únikové zóny. Až posléze jsme se dozvěděli, že toto neuniklo komisařům a dostal 20 sekund penalizaci. Ta ho posunula na celkové páté místo.

Cesta domů
Po závodě jsme nakoupili nějaké týmové drobnosti a lehkou chůzí došli do kempu. Zácpa ná samozřejmě neminula a to i přes to, že jsme zvolili mnoho alternativních cest. Nakonec jsme i se zastávkou por naftu v Německu a McDonaldem na Rozvadově dorazili půl hodinu před půlnocí do Kolína. Celkově jsme byli všichni velmi spokojeni. Za sebe musím ocenit dobrou investici do kvalitní tribuny a také doprovodný program Mercedesu. Celkově 1A!

A za rok jedeme na Monzu.

Vitek, FízlCZ a Filip