HomeFÓRUMNové téma
Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Stěrače R129 - oprava a hlavně nevyhnutelná údržba
(1 prohlíží) (1) Host
  • Strana:
  • 1

TÉMA: Stěrače R129 - oprava a hlavně nevyhnutelná údržba

Stěrače R129 - oprava a hlavně nevyhnutelná údržba 8 roků, 7 měsíců #14309

  • vitek
  • NEPŘIPOJEN
  • Gullwing
  • W108 280SE 3.5, W115 200D, R129 500SL, W140 600SEL
  • Příspěvky: 2574
  • Karma: 35
Cestou ze srazu na Kateřině mi nejdřív shořela pojistka od stěračů (11ka - 8A). Tak jsem ji vyměnil a to samé přišlo o pár kilometrů dál. Nakonec se mi zasekl stěrač do sloupků a pak se zastavil uplně. Naštěstí přestalo pršet a tak jsme dojeli domů docela v pohodě.

Doma jsem stěrač rozporcoval a zjistil, že je problém s vysouvacím mechanismem. Pístek po delší době nepoužívání nebyl asi bost namazaný a měl příliš velký odpor. To nakonec vylámalo a ozubení vysouvání a po nešetrné manipulaci i vyskočil tisícihran v ramenu stěrače. Všechno špatně.

Ozubení je kus plastu, který se ale jako díl neprodává. Na ebay jsou aftermartket náhrady v ceně cca 100EUR. Prodává se celá jednotka stěrače vč držáku, převodovky a ramena za cca 1000EUR. Ebay nejlevnější na R129 dle stavu 100 - 300 EUR.

Hledal jsem tedy jinou cestu a nakonec našel.

Vysápal jsem tedy stěrače z mamuta a ozubení je cca o polovinu menší. Pak jsem navštívil Zadka a přivezl stěrač z 124. Ale byl uplně jiný, moje jsou od Bosche a tohle bylo SWF. Pak jsem vyrazil k Mitsubishimu a tam z hromady stěračů vybrali ten nejpodobnější. Byl z W201, neříkám, že jiná auta nebudou mít schodný.

Nasbírané zkušenosti: SWF x BOSCH všechno jinak.
Bosch různé modely, každý jiný podle typu a dokonce stáří auta.
Různé modely se zcela liší tvarem a držákem motoru stěrače a jeho umístěním.
Nakonec jsem použil stěrače z W201 - shodný motor, části přepákování, ozubení!!!, rameno sěrače vč krytu a vysouvání, není shoda v délce raménka o cca 2 cm. Raménko je výměnné a na rubu má číslo modelu ( např. 129, 201...)

Vyndání celého stěrače vč. motoru a převodovky z R129

Na youtube je návod, jak stěrače vyndat. Není to složitý. Dole je vložený.

1) Sundat kryt kabin filtru, sundat lilštu stěrače.
2) Sundat děrované lišty před okny. Jde to jednoduše, když znáte architekuru. 3 šrouby. Dva vnější jsou vidět, třetí nejblíž u středu auta je za slepým otvorem ve tvaru kříže. Tím se prostrčí šroubovák. Jsou na křížák a stačí povolit - nemusí se vyndavat. Krajní se vysouvají pohybem mřížky ve směru předního okna, prostření směrem od středu auta ven.
3) Otevřít serverovnu a odpojit konektor stěračů. Je tam černé šouple a s tim jemně posunout k pravé straně auta (z pohledu řidiče). Opatrně, vše je dost křehké. To vysune konektory. To umožní v posledním kroku vysunout celý kabel i s prachovkou spolu se stěračem.
4) Vyndat celý stěrač. Jsou tam tři desítky matky a takový malý plastový člen v prostřed na dvě osmičky.


Demontáž stěrače má některá úskalí, na které se bez návodu blbě přichází bez zničení některých součástek, tady jsou:

1) Rameno stěrače jde sundat z převodovky jen v kolmé poloze!!!! Jinak vylámete cenné ozubení a je konec hry. V této poloze je píst stěrače zcela zasunutý, to je důležité i při následné montáži!
2) Přepákování stěrače je na tisícihranu. Musí se násilím vyklepnout.
3) Prohlédněte si jeho polohu. Je přesně kolmo ke stěrači!!!
Vnější kryt převodů v rameni je na třech šroubech a lez sundat až po oddělení od těla převodovky!!! Rozhodně tam není jen nacvaknutý a musí se všechny tři šrouby povolit.
5) Vše dělejte pomalu a pečlivě, celá převodovka potřebuje pečlivě namazat vazelínou, před následným sestavením.


Rozborka těla stěrače:
Pootočte si motorem tak, aby byl stěrač přesně kolmo k tělu převodovky (v této poloze by byl ve středu okna). Otáčejte motorem, nehrozí poškození převodů. Nepačte stěrač!
Povolte matku na ose stěrače, všechny podložky si sestavujte podle pořadí vyndání.
Odklepněte osu stěrače od přepákování. Je potřeba docela rána.
Vyndejte ségrovku, co drží osu stěrače v převodovce. Sundavejte podložky, zase pozor na pořadí.
Zkontrolujte stěrač, zda je stále ve středové poloze. Jen tak jde lehce vyndat z převodovky.
Pozor na těsnění a podložky. Jsou tam dvě gumičky, co těsní převodovku.
Nyní vydíte ozubení v převodovce. Jde vyndat po povolení šesti šroubů z vnější strany převodoky. Jsou pod gumou, která se dá sundat převlečením a vyčistit. Vyndejte ozubení a celou převodovku důkladně vyčistěte od trosek zubů. Toho bordelu tam může bejt chakt hodně a drží na původní vazelíně.Namontujte nové ozubení. Vše namažte.

Rozmontujte rameno stěrače. Vnější kryt je chycen třemi menšímy šrouby ze strany k převodovce. 4 větší nechte být.
Uvnitř je potřeba koleje i píst namazat. Pokud je třeba, nalisujte zpět tisícihran (u mě byl vypadlý po násilné manipulaci se stěračem) převodu vysouvání.

Namazaný stěrač začněte sestavovat. Pozor na těsnění krytu ramene, na jednom stěrači bylo zcela rozpadlé. Musí těsnit, aby vazelína zůstala kde má a nešel dovnitř bordel.

Při nandavání ramena do převodovky pozor zase na kolmou polohu stěrače vůdči převodovce a to samé pro přepákování vůdči ramenu.

Na závěr odklopte kryt ramene stěrače krží na vnější straně a prostříkně vnější vstup pístu do těla stěrače kvalitním olejem. Mimochodem toto je údržba, která by se měla dělat pravidelně, aby jste toto celé nemuseli dělat moc často.

Montáž celého stěrače zpět je již intuitivní.

Vše dohromady méně než dvě hodiny práce.

Závěr: Nepoužívané a neudržované stěrače se u takto starých aut dříve či později zadřou a oprava z origo dílů je vešlmi nákladná. Zadření se dá předejít demontáží převodovky i ramene stěrače a jeho namazáním. Minimální údržba by mělo být vnější namazání pístu.


Nějaká dokumentace:

Video vyndání stěrače:



Fotky stěrače zevnitř (toto je W201, ale princip je stejný):


Tento obrázek je pro hosty skrytý. Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro jeho zobrazení.


Tento obrázek je pro hosty skrytý. Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro jeho zobrazení.


Tento obrázek je pro hosty skrytý. Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro jeho zobrazení.


Tento obrázek je pro hosty skrytý. Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro jeho zobrazení.
Poslední úprava: 8 roků, 7 měsíců od vitek.

Re: Stěrače R129 - oprava a hlavně nevyhnutelná údržba 8 roků, 7 měsíců #14318

  • sádrák
  • NEPŘIPOJEN
  • S-Klasse
  • Příspěvky: 298
  • Karma: 9
A přitom člověk by řekl: taková kravina.. Uf

Re: Stěrače R129 - oprava a hlavně nevyhnutelná údržba 8 roků, 7 měsíců #14339

  • Feketoš
  • NEPŘIPOJEN
  • SL
  • Příspěvky: 660
  • Karma: 7

Re: Stěrače R129 - oprava a hlavně nevyhnutelná údržba 8 roků, 7 měsíců #14340

  • CTC
  • NEPŘIPOJEN
  • E-Klasse
  • W123 280TE, W124 300TD
  • Příspěvky: 225
  • Karma: 7
Dobrý pane vedoucí
  • Strana:
  • 1
Čas pro vytvoření stránky: 0.44 sekund
Free business joomla templates